> Busca das Referências
Imprimir
ADAMS, D. Organic Functionalism: Important Principle of the Visual Arts in Waldorf School Crafts and Architecture. The Research Institute for Waldorf Education. Research Bulletin, v. X, n. 1, p. 23–38, jan. 2005. - Disponivel em http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/BACraftsArchtRev.pdf - Acessado em 23/03/2009 |
ALEXANDER, C.; ISHIKAWA, S.; SILVERSTEIN, M. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. New York. Oxford University Press. USA, 1977. |
ALVARES, S. L. Traduzindo em formas a pedagogia Waldorf. 2010. 139f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) — Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. - Disponivel em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000782262 - Acessado em 20/01/2011 |
BERGSAGEL, V. Architecture for achievement: building patterns for small school learning. Mercer Island, Wash.: Eagle Chatter Press, 2007. |
BJØRNHOLT, M. Room for Thinking—The Spatial Dimension of Waldorf Education. Research on Steiner Education, v. 5, n. 1, p. 115–130, jul. 2014. - Disponivel em http://www.rosejourn.com/index.php/rose/article/view/190 - Acessado em 09/11/2014 |
BLUNDELL, J. The Steiner system of education offers many lessons to society in general. Peter Hübner crystallizes. The Architectural Review, v. CCXV, n. 1284, p. 44–51, fev. 2004. |
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. - Disponivel em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192 |
BRASIL. PROJETO DE LEI DO SENADO Nº 504, de 2011. Estabelece o número máximo de alunos por turma na pré-escola e no ensino fundamental. - Disponivel em http://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/101713 - Acessado em 26/05/2014 |
DEAN, E.; DEMMERS, L. Universal Access in Libraries. Califórnia: Institute of Museum and Library Services, 2004. - Disponivel em http://www.compassionatelibrarian.net/uploads/1/2/8/0/12807133/universalaccesslibraries.pdf - Acessado em 13/12/2015 |
DOVEY, K.; FISHER, K. Designing for adaptation: the school as socio-spatial assemblage. The Journal of Architecture, v. 19, n. 1, p. 43–63, 2 jan. 2014. - Disponivel em http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602365.2014.882376 - Acessado em 23/04/2015 |
FEDRIZZI, B. Subsídios para projetos de pátios escolares públicos em Porto Alegre. ARQTEXTO, Porto Alegre. Nº8. p. 96–101, 2006. - Disponivel em http://www.ufrgs.br/propar/publicacoes/ARQtextos/PDFs_revista_8/8_Beatriz%20Fedrizzi.pdf - Acessado em 23/02/2015 |
FISHER, K. Linking Pedagogy and space. Melbourne, Victoria, Austrália: Department of Education and Training, 2005. - Disponivel em http://www.education.vic.gov.au/Documents/school/teachers/teachingresources/interdisciplinary/ict/pedagspace.pdf - Acessado em 30/04/2011 |
GIFFORD, R. Environmental psychology: principles and practice. 2ed . Boston: Allyn & Bacon, 1997. |
GORMAN, N. LACKNEY, J. A.; ROLLINGS, K.; HUANG, T.T. Designer schools: the role of school space and architecture in obesity prevention. Obesity (Silver Spring, Md.), v. 15, n. 11, p. 2521–2530, nov. 2007. - Disponivel em http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18070739 - Acessado em 06/06/2015 |
HAUCK, H. Handwork and handcrafts from indications by Rudolf Steiner. London: Steiner Press, 2008. - Disponivel em http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/Handwork-8-26.pdf - Acessado em 13/04/2008 |
HICKMAN, R. Art Rooms and Art Teaching. Art Education, v. 54, n. 1, p. 6–11, 1 jan. 2001. - Disponivel em http://aorakiehsas.wikispaces.com/file/view/art+rooms+and+art+teaching.pdf - Acessado em 19/10/2015 |
HUANG, T. T.-K.; SORENSEN, D.; DAVIS, S.; FRERICHS, L.; BRITTIN, J.; CELENTANO, J. CALLAHANK.; TROWBRIDGE, M. J. Healthy Eating Design Guidelines for School Architecture. Preventing Chronic Disease, v. 10, p. E27, 2013. - Disponivel em http://www.cdc.gov/pcd/issues/2013/12_0084.htm - Acessado em 12/02/2015 |
KAYA, N.; BURGESS, B. Territoriality: Seat Preferences in Different Types of Classroom Arrangements. Environment and Behavior, v. 39, n. 6, p. 859–876, 10 jul. 2007. - Disponivel em http://eab.sagepub.com/content/39/6/859.abstract - Acessado em 14/08/2015 |
KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura escolar o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. |
LACKNEY. Thirty Three Educational Design Principles for Schools & Community. National Cleanringhouse for Educational Facilities, 2000. - Disponivel em http://eric.ed.gov/?id=ED450544 - Acessado em 25/05/2014 |
LANZ, R. Noções Básicas de Antroposofia. 6. Ed. São Paulo: Antroposófica, 1998. |
LAWSON, B. The Language of Space. Oxford: Architectural Press, 2001. |
LIPPMAN, P. C. Evidence-based design of elementary and secondary schools. Hoboken, N.J: J. Wiley, 2010. |
LIPPMAN, P. C. The L-Shaped Classroom: A Pattern for Promoting Learning. [s.l.] DesignShare, 2006. - Disponivel em http://www.designshare.com/index.php/articles/the-l-shaped-classroom/ - Acessado em 18/03/2014 |
MOZAFFAR, F.; SOMAYEH MIRMORADI, S.. Effective Use of Nature in Educational Spaces Design. Organization, Technology & Management in Construction: An International Journal, v. 4, n. 1, p. 381-392, 2012. - Disponivel em http://www.grad.hr/otmcj/clanci/vol4_is1/vol4_is1_3.html - Acessado em 21/05/2014 |
NAIR, P.; FIELDING, R.; LACKNEY, J. The Language of School Design: Design Patterns for 21st Century Schools. 2º. ed. EUA: National Clearinghouse for Educational Facilities, 2009. |
NEUFERT, E. Arte de projetar em arquitetura. Tradução da 21ed. alemã. 5ºed. São Paulo: Gustavo Gili do Brasil, 1976, 431p. |
O'Donnell Wicklund Pigozzi and Peterson, Architects Inc, VS Furniture, and Bruce Mau Design. The Third Teacher: 79 Ways You Can Use Design to Transform Teaching & Learning. New York: Abrams, 2010.254p. |
OKAMOTO, J. Percepção Ambiental e Comportamento. São Paulo: Plêiade, 1996. 200p. |
RAAB, R.; KLINGBORG, A. Die Waldorfschule Baut: 60 Jahre Architektur der Waldorfschule. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 1982. |
ROMANELI, R. A. . A arte e o desenvolvimento cognitivo. Um estudo sobre os procedimentos artísticos aplicados ao ensino em uma escola Waldorf. 2008. 274f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo. - Disponivel em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-12032009-152112/pt-br.php - Acessado em 08/02/2014 |
RUSSELL, M. H. Conecting Children to Nature in a Montessori Primary Environment. Master of Science in Education. 2014. 64p. Thesis (Master of Science in Education - Montessori ). University of Wisconsin. Wisconsin. - Disponivel em https://minds.wisconsin.edu/handle/1793/69013 - Acessado em 13/02/2015 |
SANOFF, H.; WALDEN, R. School Environments. In: The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. New York: Oxford University Press, 2012. p. 276-294. |
SCOTT-WEBBER. In Sync. Environmental Behavior Research and the Design of Learning Spaces. Michigan: The Society for College and University Planning, 2009. |
SOLER, C.; KOWALTOWSKI, D. C. C. K.; PINA, S. A. M. G. Conforto em auditórios: uma proposta de procedimento para o projeto. In: Encontro Nacional e Latino Americano de Conforto no Ambiente Construído. VIII e VI. 2005. Maceió. Anais...Maceió: Antac. 2005. - Disponivel em http://www.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Arquitetura%20teatral/Artigos/conforto_em_auditorios_proposta_de_procedimento_para_o_projeto.pdf - Acessado em 30/09/2014 |
SOUSA, M. N. P. de O e. Padrões em projetos arquitetônicos de bibliotecas públicas. 2012. 237f. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. Unicamp. Campinas. - Disponivel em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000896577 - Acessado em 12/01/2016 |
STEINER, R. A educação da criança segundo a ciência espiritual. São Paulo: Antroposófica, 2007. 56p. |
STEINERSKOLEN I STAVANGER. - Disponivel em http://www.arbeidsgruppenhus.no/index.php/10-ahus/50-steinerskolen-stv-1og2 - Acessado em 10/02/ 2009. |
TAYLOR, A. P. Linking architecture and education: sustainable design for learning environments. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2009. 472p. |
THE ASSOCIATION FOR SCIENCE EDUCATION. School Science Accomodation. An overview of design for architects, designers and schools. Hertfordshire: [s.n.]2015. - Disponivel em http://www.ase.org.uk/resources/lab-design/ - Acessado em 15/04/2015 |
Whole Building Design Guide - Disponivel em https://www.wbdg.org/ - Acessado em 05/03/2014 |
WONG, L. W. Move Towards Wholeness: The interpretation of the Philosophy Of Rudolf Steiner Through the Design of a Waldorf School. 1987. 154f. Thesis (Master of Architecture) University of Washington. Washington. |
WOODS, P; ASHLEY, M.;WOODS, G. Steiner schools in England. London: DfES, 2005. - Disponivel em http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR645.pdf - Acessado em 20/05/2014 |
ZIMMER, J. Freie Waldorfschule Backnang. Einzügige Schule mit Ganztags-bereich und erweiterbarem Mehr-zwecksaal. Mensch + Architektur, n. 69/70, p. 131, out. 2009. |