> Busca das Referências




Imprimir
ADAMS, D. Organic Functionalism: Important Principle of the Visual Arts in Waldorf School Crafts and Architecture. The Research Institute for Waldorf Education. Research Bulletin, v. X, n. 1, p. 23–38, jan. 2005. - Disponivel em http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/BACraftsArchtRev.pdf - Acessado em 23/03/2009
ALEXANDER, C.; ISHIKAWA, S.; SILVERSTEIN, M. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. New York. Oxford University Press. USA, 1977.
ALVARES, S. L. Traduzindo em formas a pedagogia Waldorf. 2010. 139f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) — Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. - Disponivel em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000782262 - Acessado em 20/01/2011
BERGSAGEL, V. Architecture for achievement: building patterns for small school learning. Mercer Island, Wash.: Eagle Chatter Press, 2007.
BJØRNHOLT, M. Room for Thinking—The Spatial Dimension of Waldorf Education. Research on Steiner Education, v. 5, n. 1, p. 115–130, jul. 2014. - Disponivel em http://www.rosejourn.com/index.php/rose/article/view/190 - Acessado em 09/11/2014
BLUNDELL, J. The Steiner system of education offers many lessons to society in general. Peter Hübner crystallizes. The Architectural Review, v. CCXV, n. 1284, p. 44–51, fev. 2004.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. - Disponivel em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192
BRASIL. PROJETO DE LEI DO SENADO Nº 504, de 2011. Estabelece o número máximo de alunos por turma na pré-escola e no ensino fundamental. - Disponivel em http://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/101713 - Acessado em 26/05/2014
DEAN, E.; DEMMERS, L. Universal Access in Libraries. Califórnia: Institute of Museum and Library Services, 2004. - Disponivel em http://www.compassionatelibrarian.net/uploads/1/2/8/0/12807133/universalaccesslibraries.pdf - Acessado em 13/12/2015
DOVEY, K.; FISHER, K. Designing for adaptation: the school as socio-spatial assemblage. The Journal of Architecture, v. 19, n. 1, p. 43–63, 2 jan. 2014. - Disponivel em http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602365.2014.882376 - Acessado em 23/04/2015
FEDRIZZI, B. Subsídios para projetos de pátios escolares públicos em Porto Alegre. ARQTEXTO, Porto Alegre. Nº8. p. 96–101, 2006. - Disponivel em http://www.ufrgs.br/propar/publicacoes/ARQtextos/PDFs_revista_8/8_Beatriz%20Fedrizzi.pdf - Acessado em 23/02/2015
FISHER, K. Linking Pedagogy and space. Melbourne, Victoria, Austrália: Department of Education and Training, 2005. - Disponivel em http://www.education.vic.gov.au/Documents/school/teachers/teachingresources/interdisciplinary/ict/pedagspace.pdf - Acessado em 30/04/2011
GIFFORD, R. Environmental psychology: principles and practice. 2ed . Boston: Allyn & Bacon, 1997.
GORMAN, N. LACKNEY, J. A.; ROLLINGS, K.; HUANG, T.T. Designer schools: the role of school space and architecture in obesity prevention. Obesity (Silver Spring, Md.), v. 15, n. 11, p. 2521–2530, nov. 2007. - Disponivel em http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18070739 - Acessado em 06/06/2015
HAUCK, H. Handwork and handcrafts from indications by Rudolf Steiner. London: Steiner Press, 2008. - Disponivel em http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/Handwork-8-26.pdf - Acessado em 13/04/2008
HICKMAN, R. Art Rooms and Art Teaching. Art Education, v. 54, n. 1, p. 6–11, 1 jan. 2001. - Disponivel em http://aorakiehsas.wikispaces.com/file/view/art+rooms+and+art+teaching.pdf - Acessado em 19/10/2015
HUANG, T. T.-K.; SORENSEN, D.; DAVIS, S.; FRERICHS, L.; BRITTIN, J.; CELENTANO, J. CALLAHANK.; TROWBRIDGE, M. J. Healthy Eating Design Guidelines for School Architecture. Preventing Chronic Disease, v. 10, p. E27, 2013. - Disponivel em http://www.cdc.gov/pcd/issues/2013/12_0084.htm - Acessado em 12/02/2015
KAYA, N.; BURGESS, B. Territoriality: Seat Preferences in Different Types of Classroom Arrangements. Environment and Behavior, v. 39, n. 6, p. 859–876, 10 jul. 2007. - Disponivel em http://eab.sagepub.com/content/39/6/859.abstract - Acessado em 14/08/2015
KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura escolar o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
LACKNEY. Thirty Three Educational Design Principles for Schools & Community. National Cleanringhouse for Educational Facilities, 2000. - Disponivel em http://eric.ed.gov/?id=ED450544 - Acessado em 25/05/2014
LANZ, R. Noções Básicas de Antroposofia. 6. Ed. São Paulo: Antroposófica, 1998.
LAWSON, B. The Language of Space. Oxford: Architectural Press, 2001.
LIPPMAN, P. C. Evidence-based design of elementary and secondary schools. Hoboken, N.J: J. Wiley, 2010.
LIPPMAN, P. C. The L-Shaped Classroom: A Pattern for Promoting Learning. [s.l.] DesignShare, 2006. - Disponivel em http://www.designshare.com/index.php/articles/the-l-shaped-classroom/ - Acessado em 18/03/2014
MOZAFFAR, F.; SOMAYEH MIRMORADI, S.. Effective Use of Nature in Educational Spaces Design. Organization, Technology & Management in Construction: An International Journal, v. 4, n. 1, p. 381-392, 2012. - Disponivel em http://www.grad.hr/otmcj/clanci/vol4_is1/vol4_is1_3.html - Acessado em 21/05/2014
NAIR, P.; FIELDING, R.; LACKNEY, J. The Language of School Design: Design Patterns for 21st Century Schools. 2º. ed. EUA: National Clearinghouse for Educational Facilities, 2009.
NEUFERT, E. Arte de projetar em arquitetura. Tradução da 21ed. alemã. 5ºed. São Paulo: Gustavo Gili do Brasil, 1976, 431p.
O'Donnell Wicklund Pigozzi and Peterson, Architects Inc, VS Furniture, and Bruce Mau Design. The Third Teacher: 79 Ways You Can Use Design to Transform Teaching & Learning. New York: Abrams, 2010.254p.
OKAMOTO, J. Percepção Ambiental e Comportamento. São Paulo: Plêiade, 1996. 200p.
RAAB, R.; KLINGBORG, A. Die Waldorfschule Baut: 60 Jahre Architektur der Waldorfschule. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 1982.
ROMANELI, R. A. . A arte e o desenvolvimento cognitivo. Um estudo sobre os procedimentos artísticos aplicados ao ensino em uma escola Waldorf. 2008. 274f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo. - Disponivel em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-12032009-152112/pt-br.php - Acessado em 08/02/2014
RUSSELL, M. H. Conecting Children to Nature in a Montessori Primary Environment. Master of Science in Education. 2014. 64p. Thesis (Master of Science in Education - Montessori ). University of Wisconsin. Wisconsin. - Disponivel em https://minds.wisconsin.edu/handle/1793/69013 - Acessado em 13/02/2015
SANOFF, H.; WALDEN, R. School Environments. In: The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. New York: Oxford University Press, 2012. p. 276-294.
SCOTT-WEBBER. In Sync. Environmental Behavior Research and the Design of Learning Spaces. Michigan: The Society for College and University Planning, 2009.
SOLER, C.; KOWALTOWSKI, D. C. C. K.; PINA, S. A. M. G. Conforto em auditórios: uma proposta de procedimento para o projeto. In: Encontro Nacional e Latino Americano de Conforto no Ambiente Construído. VIII e VI. 2005. Maceió. Anais...Maceió: Antac. 2005. - Disponivel em http://www.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Arquitetura%20teatral/Artigos/conforto_em_auditorios_proposta_de_procedimento_para_o_projeto.pdf - Acessado em 30/09/2014
SOUSA, M. N. P. de O e. Padrões em projetos arquitetônicos de bibliotecas públicas. 2012. 237f. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. Unicamp. Campinas. - Disponivel em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000896577 - Acessado em 12/01/2016
STEINER, R. A educação da criança segundo a ciência espiritual. São Paulo: Antroposófica, 2007. 56p.
STEINERSKOLEN I STAVANGER. - Disponivel em http://www.arbeidsgruppenhus.no/index.php/10-ahus/50-steinerskolen-stv-1og2 - Acessado em 10/02/ 2009.
TAYLOR, A. P. Linking architecture and education: sustainable design for learning environments. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2009. 472p.
THE ASSOCIATION FOR SCIENCE EDUCATION. School Science Accomodation. An overview of design for architects, designers and schools. Hertfordshire: [s.n.]2015. - Disponivel em http://www.ase.org.uk/resources/lab-design/ - Acessado em 15/04/2015
Whole Building Design Guide - Disponivel em https://www.wbdg.org/ - Acessado em 05/03/2014
WONG, L. W. Move Towards Wholeness: The interpretation of the Philosophy Of Rudolf Steiner Through the Design of a Waldorf School. 1987. 154f. Thesis (Master of Architecture) University of Washington. Washington.
WOODS, P; ASHLEY, M.;WOODS, G. Steiner schools in England. London: DfES, 2005. - Disponivel em http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR645.pdf - Acessado em 20/05/2014
ZIMMER, J. Freie Waldorfschule Backnang. Einzügige Schule mit Ganztags-bereich und erweiterbarem Mehr-zwecksaal. Mensch + Architektur, n. 69/70, p. 131, out. 2009.
Imprimir